Jeg spurte deltagere på Skriveakademiet om hva de gjerne vil vite om Scrivener, og flere ønsket seg en innføring i hvordan programmet virket. Derfor tenkte jeg først å lage et slags introduksjonskurs med klikk her, velg her og på den måten ta deg gjennom de første skrittene frem til at du har skrevet et par scener og kapitler.
Men så slo jeg det fra meg - i hvert fall foreløpig. Det finnes så mange videoer og brukermanualer - selv om de fleste er på engelsk - at jeg i stedet valgte en annen fremgangsmåte.
La meg heller vise deg mine beste grunner for å bruke Scrivener når jeg skal skrive et manuskript.
Mitt første skriveverktøy var Word, og for å holde oversikt over hvor mye jeg hadde skrevet, så lagret jeg hvert kapittel i et eget dokument - og la inn min progresjon i et regneark (hvor mange kapitler var ferdig - og hvor mange ord hadde jeg skrevet). Jeg tenkte at når første versjon var ferdig, så kunne jeg slå det sammen til et langt dokument og starte redigeringen.
Da jeg fant Scrivener ble det mye enklere å ha all teksten i et program - og mye lettere å holde oversikt.
Hvert objekt som vises i Binder (til venstre på skjermen) har en tittel, et sammendrag (synopsis) og tekst.
Når jeg skriver kan jeg velge å se en liste med alle kapitlene og/eller scenene i et kapittel. Listen kan også vises som "lapper" på en korktavle. Når jeg ser den beskrivende tittelen (eller kapitteloverskriften) og eventuelt sammendraget, så får jeg raskt en oversikt over innholdet i boken.
Når jeg ser at en scene bør flyttes til en annen plass så kan jeg enkelt trekke og slippe scenen til en annen plass. (Jeg anbefaler å bruke shortcuts i stedet for å trekke og slippe - da har jeg mer kontroll)
I Scrivener kan du ha flere tekster eller lister åpne på samme tid. Du kan se på to ulike scener samtidig og enkelt sammenligne hva du skrev i kapittel 5 med det du holder på å skrive i kapittel 15.
Hvert enkelt vindu har sin egen historikk, så du kan bla frem og tilbake i ett vindu, mens du holder teksten i det andre fast.
Når du er ferdig med å sammenligne klikker jeg bort vinduet jeg ikke trenger og kan konsentrere meg om å skrive kapittel 15 ferdig.
For å holde oversikt over strukturen og plottet i teksten din, så bør du bruke Keywords og Labels (etiketter).
Jeg har definert flere grupper av Keywords (Personer, Steder, Tema), og så tilordner jeg hver scene (eller kapittel) ett eller flere Keywords. Når jeg sitter langt ute i teksten og lurer på hvor ofte og når jeg skrev om "Berits alkoholproblem" så kan jeg enten klikke meg litt frem og tilbake for å se om jeg kan finne forrige scene det var nevnt i - eller jeg søker meg frem til alle scener som inneholder Keyword-teksten "alkohol" og får da opp en søkeliste med bare disse scenene. Når jeg ser at det er litt stor avstand mellom disse scenee, så kan jeg bestemme meg for at jeg bør legge inn et avsnitt eller kanskje en hel scene til for at ikke leseren skal ha glemt at Berit sliter med flasken.
Jeg har også laget meg mine egne etiketter (Labels) for å markere om scenen og kapittelet er i første utkast, klar for redigering, ferdig redigert.... eller andre betegnelser som "Må diskuteres", "Må sjekkes".
I min bok var det viktig å holde orden på kronologien og se at historien utviklet seg over noen måneder i 2001. Derfor laget jeg min egen "Meta-data" som jeg kalte "Dato". For hver scene skrev jeg inn datoen og kunne da i en oversiktsliste se at tidsavstanden mellom kapitlene så rimelig ut.
Funksjonen jeg bruker mest av alt i Scrivener er Søkefunksjonen. Jeg har allerede skrevet litt om det, men muligheten for enkelt å finne frem til en scene, eller optisk å kontrollere hvor ofte jeg har brukt et uttrykk i en scene eller i hele manuskriptet er uvurdelig.
Det er så enkelt å bare legge inn et ord jeg vil kontrollere i søkefeltet øverst til høyre og trykke returtasten, og se uttrykket bli markert med gult i teksten jeg jobber med. Mange ganger blir jeg overrasket over hvor ofte jeg gjenbruker et ord. Og kaster jeg et blikk på Binder-vinduet til venstre så ser jeg søkeresultatet som viser alle andre scener hvor dette ordet forekommer.
Om jeg ønsker å samle alle scenene som for eksempel er markert med Keyword "Berits alkoholproblem" så kan jeg søke etter dette og velge at alle disse scenene blir lagret i en samling (Collection) som jeg kan kalle "Alkohol". Denne samlingen blir liggende helt til jeg velger å slette samlingen. Scenen blir selvfølgelig ikke slettet.
Og selvfølgelig - det aller beste er at Scrivener kan kompliere teksten til riktig format for et manuskript eller en ferdig tekst.
Du kan eksportere alle eller utvalgte scener/kapitler i et format som passer for manuskript, korekturlesing, paperback, short-story. Tar du utgangspunkt i et forslag kan du gjøre dine endringer (for eksempel hvordan du vil at overgangen fra en scene til den neste skal være) og lagre dette som din egen mal til neste gang.
Har du laget et bilde som passer som forside på e-boken din, så velger du at denne skal med - og innholdsfortegnelsen blir automatisk generert utfra hvilke kapitler du eksporterer.
Jeg må skrive en egen artikkel bare om kompilering, for dette er virkelig en av Scriveners svært gode funksjoner.